T5 och slutet på preklin

Heeeej! 😄
 
Det var ett tag sen sist haha, så jag ska berätta vad som hänt sen dess!
T5 tog ju till sist slut, det kändes väldigt, väldigt konstigt för terminen bokstavligt talat FLÖG förbi.
Jag skrev ju i förra inlägget om att jag försökte tillgodoräkna mig VF (vetenskapligt förhållningssätt) och jag lyckades till slut efter galet mycket slit. Det var ärligt talat överdrivet mycket jagande för att få ett besked, är inte alls nöjd med hur de skötte det.

På termin 5 har man vanligtvis en neurotenta på NSPR i mitten av terminen och i slutet av terminen skriver man stadietenta (en tenta på allt, alltså T1-T5).
Min klass är första kullen på nya läkarprogrammet så för oss slog man istället ihop neurotentan och stadietentan till en stor stadietenta i januari och vi fick tre veckors tentap.
Tentap var tufft.
Jag kände att det var så galet mycket att gå igenom, vilket det så klart är, och man undrade hur det skulle gå.
Min känsla efter tentan var, som alltid, att det kändes bedrövligt. Jag gick runt och mådde dåligt och tänkte att jag inte skulle klara den (varför gör jag så mot mig själv????) och analyserade mina svar och tänkte att jag skulle få avdrag där och där och där etc.
Idag fick vi tillbaka tentaresultatet (efter tre sjuuukt långa veckor) och jag klarade tentan!!!
PREKLIN ÄR ÖVER?!?!?! Det känns galet. Jag kan inte ta in det ärligt talat.
Och nu har T6 börjat! Jag är på kliiiiin!!!! 😁

Jag har verkligen gått runt och fasat inför att få tillbaka tentan så det känns så obeskrivligt skönt just nu. Jag klarade den och preklin är över, en ny era börjar nu. Det ska bli så kul att få lära sig allt praktiskt och inte bara gå på föreläsningar. Detta är vad man väntat på sen man började plugga.
2,5 år har gått så himla fort och nu är det bara 3,5 år kvar innan man kan titulera sig läkare...
 
Nästa vecka börjar vi med vår vårdförlagda utbildning (VFU). Jag är riktigt taggad på att få komma ut, tycker det ska bli både kul och läskigt. Nu förväntas vi ta för oss, samtala och undersöka patienter. Det känns sjukt men ska bli väldigt kul. Är verkligen spänd på att få börja.
 
Tips under T5
- börja plugga i tid till tentan, vänta inte till tentap utan sammanfatta under terminens gång och försök hänga med
- gör gamla tentor, de återanvänder många frågor rakt av ifrån gamla tentor 
- fokusera på kranialnerver och sinnena, är alltid någon fråga om det
- anatomi kommer extremt sällan, tror inte jag såg någon fråga om det på tentorna jag gjorde. Men som alltid ska man ändå kunna anatomin!
 
 
Vi hörs snart igen 💜
 
Till top