T7

T7 är igång!
Efter denna termin har jag färre terminer kvar att gå än jag gått... Crazy!

Våra två första dagar omfattades av praktisk färdighetsträning där vi fick prova på gipsning, bedövning, ledpunktion av knät, ledstatus, lära oss använda ett rektoskop, sätta en ventrikelsond, sätta en kateter och en del andra saker. Det har varit två intensiva dagar där man kommit hem och varit helt slut.
Jag kunde vara lite hård mot mig själv och tänka att jag borde varit bättre än jag var men försökte verkligen att vända på det och tänka att det var tillfällen för att lära sig mer så att man i framtiden vet vad man gör. Ibland har jag alldeles för höga förväntningar på mig själv men försöker hela tiden tänka att det är okej att göra fel - det är så man lär sig. 

Nästa vecka drar VFUn igång och vi har en del roliga placeringar denna termin. Denna termin brukar kallas för "kirurgiterminen" just för att man får vara med på många operationer och vi har även en hel del onkologi vilket jag så klart är sjukt exalterad över. Onkologi ska bli så himla kul men också så fruktansvärt tufft; jag är rätt emotionell och jag vet att det kommer göra väldigt ont att se människor som är sjuka. Det kommer vara svårt att hålla tillbaka tårarna i vissa situationer. 
Det är märkligt att jag kommer utsätta mig för det här varenda dag i mitt framtida yrkesliv när jag också vet hur jobbigt det kommer vara för mig. Men det finns inget annat jag känner att jag vill göra, det är det här hjärtat bestämt sig för.

Denna termin läser vi PU, GEN, CREN, GNM, NSPR och en liten del VF. VF är då vi denna termin behöver skriva kontrakten inför nästa termin som är examensarbetets termin. 
Jag har hittat ett lab och känner mig rätt taggad på att få vara i labbet igen, saknat det så himla mycket och ser så fram emot att få tänka och klura igen. Får se hur fria tyglar man får men jag älskar ju verkligen när jag själv får planera och komma med en egen frågeställning. Det ska även bli skönt att slippa skriva tenta nästa termin haha...

Det känns konstigt att vara tillbaka i skolan och att terminen dragit igång nu. Jag kände att sommaren flög förbi, förmodligen för att jag mest jobbade. Hann ändå vara ledig i två veckor men hann aldrig riktigt känna mig fullt utvilad och nu är vi igång igen. Det känns ibland överväldigande, som om man aldrig riktigt kommer ner i varv och får vila ut ordentligt innan det är dags att ta nya tag. Med det sagt så hade jag ändå en väldigt bra sommar. 
Jag ska försöka träna mer denna termin och verkligen försöka göra saker som leder till återhämtning, har detta som mål varenda termin men det går aldrig som planerat haha.
Ska även sammanfatta föreläsningar samma vecka som de ges så att jag slipper göra det under tentap, och jag ser konstigt nog fram emot detta upplägg trots att det innebär en ökad arbetsbelastning under terminens gång.
Vi har, as always, en hel del uppgifter vid sidan om VFUn och man behöver hålla koll på allt själv vilket är aningen stressande.
Vi har bland annat en etikuppgift och en farmakologiuppgift som ska göras - jag har inte läst på än om vad som ska ingå i dem. Får ta och göra det snart så man skriver färdigt allt som går att skriva färdigt så fort som möjligt. 

Uppdaterar löpande om hur terminen går 😄

Jag hoppas att ni haft en fin sommar💗
Till top